2010. december 1., szerda

Jehova Tanúja,vagy Jehovista?

Egy cikk jelent meg a   hvg.hu  -n,ami összefoglalja Szalai Andrásnak, az Apológia Alapítvány vezető munkatársának a Jehova Tanúiról szóló ismeretterjesztő-felvilágosító előadását. Érdemes elolvasni    -->> ITT <<--  

A témát ismerők "fennakadhatnak" néhány kifejezésen,mégis azt javaslom: érdemes elolvasni,és az üzenetére figyelni! Kicsit fájlalom,hogy a Közösség tagjai által használt,és elfogadott "Jehova Tanúi" felekezet-név mellett előkerült a "Jehovista" elnevezés is,amit még,egyenlőre- elutasítanak,és sértőnek tartanak. Nos,ezen persze lehet vitatkozni. "pro-és kontra"....
Nem szabad elfelejteni,hogy micsoda változáson ment keresztül az "egyház" szó!   Egészen az 1990-es évek közepéig szitok-szónak számított ("Fúj,Modern_Nagy_Babilon_Egyházak"!!)  Az "egyház"= hamis kereszténység.    Világos volt a "képlet"!

Visszaemlékszek,még "friss hírnök" voltam ('anno 1987 kb.),amikor naívan meg mertem kérdezni az egyik vént, "Kis" Nagy Misi bácsit.   (A "Nagy" volt a hivatalos,vezetékneve,de mivel nagyon alacsony volt,ezért -Ő maga- időnként tréfásan így mutatkozott be: "KisNagy Mihály vagyok!"  Másik beceneve: "Apróka") Ő az egyik legszimpatikusabb ,legtoleránsabb vén volt Halásztelken. (már meghalt.  A Feltámadás Urának kegyelme legyen Vele!) -"Mi a közösségünk elnevezése?" - Csodálkozva rám néz...: -"Mi lenne...? Hát mi vagyunk Jehova Isten népe!" - Csak tovább próbálkozom...: "-Jó,értem én... nem vagyunk szekta. Nem vagyunk egyház. /Fúúj! Ilyet gondolni!?! [;<-) / Mégis mi a közösségünk elnevezése?" -erre Ő: "Jehova Isten népe vagyunk!!"   Láttam,hogy nem kapok választ,nem erőltettem ezt az "interjút".   Ezután pár évvel később (1989) megtörtént a hivatalos állami elismerés.   A közösség elnevezése: "Magyarországi Jehova Tanúi vallás-szervezet".  
Eltelt (kb.:) egy évtized,én már nem voltam a Szervezet tagja,amikor figyelmes lettem az új elnevezésre: "egyház"!   Nocsak...?   Hát mégis...?

Ami eddig szitokszó volt ("egyház"-és esetleg a jövőben: "Jehovista"),az lehet elfogadott kifejezés...?  Az első században is egy "népi elnevezést" fogadtak el az akkori Krisztus-hívők: Biblia,-Apostolok Cselekedeteiről írt könyv,11. fejezet, 26. vers: >>"És lőn, hogy ők egy egész esztendeig forgolódtak a gyülekezetben, és tanítottak nagy sokaságot; és a tanítványokat először Antiókhiában nevezték keresztyéneknek."<< (Kiemelés tőlem,-Zsotza)   Persze,nem a Jehova Tanúi egyének elméjében "gyulladt isteni szikra",hanem a brooklyni Főhivatalból (New York,U.S.A) küldhették az új határozatot.  Érdekes (szomorú) a helyzet a "keresztelés" szóval,amely az ismert,és -szerintem- pontosabb "bemerítkezés" (A "baptidzo"-görögül- Zsotza) szót váltotta az Őrtorony Társulat szóhasználatában.  

 Egy korábban elutasított, negatív,és pontatlan szóval felcseréltek egy közismert teológiai kifejezést.  Egy közösségi oldalon egy "kereszteletlen hírnök" (-így nevezik azokat,akik már misszióznak,de még nem tagok hivatalosan-) így dicsekedett : "Hála Jehovának, EGYHÁZ lettünk!!" Szegény,ha tudta volna...  ezért a lelkendezésért milyen feddést kapott volna a vénektől!   Az idők változnak...sőt,nem csak azok!
            [Zsotza]

12 megjegyzés:

Anna írta...

Amikor kb 11 évvel ezelőtt Angliában tanultam egy Bibliaiskolában, a Jehova Tanuiról egy idős testvér tanított aki korábban maga is Tanu volt. Az ő óráin fogott el ez az érzés ami nálad... Akinek csak szíve volt rá érezhette, hogy szeretettel beszél volt hittársairól és olyan féltéssel, hogy már őt kezdted félteni nehogy beleroppanjon ebbe a féltő szeretetbe.
Az Úr legyen irgalmas minadannyiunkhoz. Nekem is vannak nagyon féltőn szeretett barátaim akikért imádkozok is, hogy megtalálják Krisztust, úgy ahogy Ő megjelent nem ahogy mások elferdítették...

Gabi írta...

Elolvastam a HVG-s cikket is. Többször hallottam Szalai Andrást beszélni, a HVG szerzője szerintem nem teljesen jól adta vissza a stílusát. A cikkből cinizmus érződik, de aki hallotta Szalait nagyobb közönség előtt megszólalni ebben a témában, az tudja, hogy nem ilyen. Mindig kedvesen, normálisan beszél a Tanúkról. Biztos vagyok benne, hogy azon az előadáson, ahol a szerző volt, ott is így történt, csak a cikk szerzője nem értette. Erre utal a cikk végén álló idézet.
Azt az idézetet nem tudom honnan vette, de hallottam már régebben.

Az egyház és keresztelkedés szó változása 1993-ban zajlott le. Akkoriban kezdtem az általános iskolát és emlékszem a levélre, meg a Kérdésdobozra :)

Zsotza írta...

>>@Anna>> Nagyon szépen köszönöm. Kaptam én már "hideget-meleget" Jehova Tanúitól. Megértem egyrészt Jehova Tanúit:erre "neveli őket" az Őrtorony Társulat. Nekik engedelmeskedni (számukra) olyan,mintha Jehova Istennek engedelmeskednének. Az Őrtorony Társulat két fő ellensége: a Biblia megismerése,és a saját múltjuk. Ezért sem adják ki újra a régi 60,70 évvel ezelőtti könyveiket,füzetjeiket. A múlttól,és a tárgyilagos kritikától pedig nem szabad félni. Az evangéliumi közösségekben ezt megtanultam/megtapasztaltam. Szeretnék én is segíteni azoknak a már (újra?) kérdezni merő,bűnbocsánatra,üdv-bizonyosságra vágyó sorstársaimnak,ahogy a bibliaiskolai Testvér,ott Angliában. Tisztában vagyok korlátaimmal,tudom hogy megtérést nem én adok,hanem a Szent Lélek (Szent Szellem). Köszönöm bátorító Szavaidat,Anna!

Zsotza írta...

>>@Gabi>> Igen,nekem is ez volt a határozott véleményem! András is szereti,és tiszteli Jehova Tanúit. Soha nem célja nevetségessé tenni őket. Sajnos,a kívülállók nem mindig értik a Jehova Tanúi felé szóló szolgálatot,ami _alapból_ nem az Ő hibájuk. Köszönöm a Látogatásodat,és a Kommentet!

Zolika írta...

Engem is javítottál már többször is. :) És kérlek, tedd meg a jövőben is!

Ez az egyház vagy sem, nem azzal van összefüggésben, hogy jogilag (polgári, állami) egyház, de valójában nem tartják magukat annak, vagy a híveknek azt kommunikálják, hogy ők aztán nem azok.

Egyik adás végén Németh Sándor is kijelentette, hogy ő aztán nem alapított semmilyen egyházat...

Amikor előnyös, akkor egyház, amikor hátrányos, akkor nem.
Lehet így megy ez.

Egyébként én rendes vagyok és elnézem mindezt a Hit Gyülekezetének és Jehova Tanúinak is.
Bárcsak kölcsönös lenne, és ők sem kicsinyeskednének minden kérdésben a katolikusokkal kapcsolatban...

Zsotza írta...

>>@Zolika>> Köszönöm Véleményedet! Fontos tanulság: Ha valaki ragaszkodik egy státuszhoz,(amit nem muszáj felvenni)akkor azt vállalja minden helyzetben.

Névtelen írta...

Régen én is szívesen olvastam a HVG-t, különösen a Szellem című rovatot, néha tényleg nagyon értékes cikkek voltak benne. Időnként Jehova Tanúit is érintő kérdéseket tárgyaltak. Sajnos, régóta nem olvasom idó/pénz hiányában. Köszönöm, hogy naprakész vagy, elolvasom a cikket!
Tamara

Zsotza írta...

>>@Tamara>> Amikor Újpest és Halásztelek között ingáztam (A Tungsram Vákuumtechnológiai Gépgyárban dolgoztam) akkor én is megvettem,és a hosszú úton olvastam én is színvonalas újságnak tartom. Érdemes a NET-en is olvasni: http://hvg.hu Köszönöm a Kommentet!

Hevel írta...

Annak idején, amikor aktív voltam az Utolsó Napok Szentjeinek Jézus Krisztus Egyházában, az egyház kézzel lábbal tiltakozott az ellen, hogy Mormonokként szerepeljenek a médiában. Ma meg ugye ott van a mormon.org, meg a Mormon Messages.

Szóval ha egy napon attól több jövedelem lesz, hogy a jelenlegi gúnynevüket használják, meg fogják tenni.

Zsotza írta...

Igen,én is azt látom,hogy az egyház-politika,és a üzlet a döntő szempont. Köszönöm Hevel Látogatásodat,és Kommentárodat!

Névtelen írta...

Kedves Zsotza!

Bár én nem vagyok vallásos,de hiszek istenben és kutatom az igaz utat istenhez.Nem értem,hogy miért van arra szükség,hogy kisebb-
nagyobb vallások egymást szapulják.Figyelmeztessék az embereket,hogy vigyázzanak,mer elkárhoznak,ha ezt vagy azt a vallást követik.Szinte élvezik,ha új híreket kapnak (kaptok),ami persze negatív, egymásról,vagy annak van átfordítva. Nem értem,hogy erre mi szükség,azon a címen,hogy csak segíteni akarnak(tok)? De milyen felháborodást vált ki mindenkiben,ha a saját vallását veszik nagyító alá.Szerintem senkinek sem áll jogában ítélkezni,csakis Isten az,aki erre jogosult lesz majd,és meghatározni is,ki vagy kik voltak az igazak.

Zsotza írta...

Kedves Névtelen Kommentelő! Valamit alaposan Félreértesz. Nem örülök a rossz híreknek-bármelyik vallásról van szó.