2014. október 26., vasárnap

A pokolról

       Valószínűleg  elfordul  tőlem sok  konzervatív  keresztény hittestvér,
        de  az  elkárhozottak    szó szerint  értendő  örök  szenvedéséről  szóló
        tanításról   azt  látom,hogy  nem  több,mint egy Biblia-értelmezés,

        egy   teológiai   magyarázat
        Nem  több, nem  kevesebb.

        Nem  tudom,hogy a keményvonalas kálvinista keresztények
        hogy egyeztetik  össze az  általuk  vallott predesztinációt
        a Bibliából  megismerhető Isteni  Agapé-szeretettel?
        Nem  kellene  ahhoz  szó  szerint  hallani  az  elkárhozottak  sikolyát,
        az  üdvözülők,hogy  tudják:  örökkön  örökké  szenvednek  azok,
         akik  eleve  nem  is  választhatták a  megváltást.

         Maga  a  tudat  lenne  sokkoló! 
        Tudna  bárki  Isten Királyságában
        így  örökkön  örökké  örülni:

        józanul, befanatizált,torzult  tudatállapot  nélkül?
         Még  csak  feltételezni  sem  tudom,
         hogy a Felséges  Jahveh    megteremti  a  tüzes  Poklot,
        és   megteremti  úgy az emberiséget, 

        hogy annak   legnagyobb részét 
         maga  az  Úr Isten   kiválassza az  elkerülhetetlen,
          örök, tudatos  tüzes gyötrelemre.


          Szerintem nagy következetlenség   lenne 
          egyszerre gonoszsággal  vádolni  az inkvizítorokat, 
          és  a  Szeretet  Istenéről  határozottan állítani,
          hogy  örökkön  örökké -szó szerinti -pokoltűzben
           kínozza az  elkárhozott    lelkeket.

         Én  azt  tanultam  a  Szentírásból:
        Isten  a  Szeretet.
        Én  nem  tudnék  eleve  arra  a  célra állatokat  tenyészteni,
        hogy  évmilliárdokig  kínozzam,  és abban  gyönyörködjek,
        pedig  hol  van  az  én  gyenge  szeretetem  az  ÚR  Istenétől,
        -aki  maga  A Szeretet ?
       Istenről    ezért  sem  tudom  még  csak  feltételezni  sem  hasonlót,
        pláne  súlyosabb  kegyetlenséget  nem.
 


 

                         [ Kovács  Zsotza Zsolt ]








  Érdemes a témával kapcsolatban  figyelmesen  elolvasni : 
 "Ádám,te mit gondolsz a pokolról?" (Szabados Ádám blog-postja)

"Párbeszéd-képtelenség" (Infaustus blog-postja )

"Szent káröröm" (Balati blog-postja )














13 megjegyzés:

Nászta Katalin írta...

Isten szeretete a kereszten vált nyilvánvalóvá. Fia volt az, aki elszenvedte Isten igazságos ítéletét, bűngyűlöletét. Abban, amit ott látunk, benne van Isten haragja, végleges elhatározása, és megoldása. Ezzel nyomatékosította, egyszer és mindenkorra, mi a véleménye a bűnről, az emberről. Isten Szeretete nem ölel magába Fia szeretete nélkül senkit. Ezért nem lehet emberként megítélni, véleményezni Isten cselekedeteit. Csupán elfogadni. És haragjának még nincsen vége. A Jelenések könyvében megírt események még váratnak magukra. Isten Igéje pontos. Hatalma szavával tartja fenn a mindenséget. Féken tartja haragját még. Az ember nem érdemel semmit. Csupán kegyelmet kapott. Már ha él vele. Ha nem, maga választja a rettenetes, elkerülhetetlen véget magának. Az az Isten, akiről nem feltételezünk emberi értelemben negatívumokat, sosem küldte volna Fiát így a megváltásunkért. Épp ez a tette beszél arról, hogy kiszabadításra van szükségünk az elkárhozott világból.

Zsolt Kovács írta...

@-->>Nászta Katalin:

Már csak az -szerintem -nyitott kérdés, hogy minden szószerint értendő-e a kárhozattal kapcsolatban-e.



Olvastad az ajánlott blog-postokat?

Nászta Kati írta...

Elolvastam. Ádám blogbejegyzését már régebben, ott a hozzászólások is nagyon fontosak.
Nem tudom elképzelni, hogy Isten Szava ne lenne Szó szerinti. A felfogási képességünktől függ az, amit megértünk belőle. És ez nem fel- vagy leminősítés, bár mégis minősítés. Tényszerűen.
Balati blogbejegyzése nagyon pontosan ragadja fülön a problémákat.

Takacs Janos írta...

Bekesseg Istentol es az Ur Jezustol,
Nem tudjatok, megvan ez a konyv magyarul?
A temaban erdekelteknek ajanlom, en elolvastam roman forditasban:
The Immortality of the Soul or the Resurrection of the Body: The Witness of the New Testament (available online)
Meg van egy dolog amit megemlitenek nektek is: A legregibb Mate 10:28 idezete - Jusztin Martir II szazadi iro tollabol - kihagyja "de nem olhetik meg a lelket". Ez egybevag e Lukacs Evangelium 12:4-ben leirtakkal: Nektek, barátaimnak mondom: Ne féljetek azoktól, akik a testet ugyan megölik, de aztán semmi többet nem tehetnek.
Felmerulhet, hogy bizonyara Jusztin "egyeztet" Lukaccsal, de mi van ha megsem? Mi van ha tenyleg a Lukacs olvasat az eredeti? Azaz, mi a garancia arra, hogy a Mate 10:28 nem volt felhigitva?

Nászta Kati írta...

Isten áldjon János! Rég nem hallottam felőled!
Nem ismerem ezt a könyvet, ki a szerző?
Az jutott még eszembe, hogy van egy hasonlat a Bibliában, ami az Istent fazekashoz hasonlítja, minket pedig cserépedényekhez. Ez is sokat elárul Isten és ember viszonyáról.
Én úgy látom, hogy Isten a Teremtő, aki nem "játszik" kénye kedvére az emberrel, hanem annak az igazságos mennyei törvényszéknek szabályai szerint "törődik" velünk, hogy el ne vesszünk. Az egész mindenség figyeli, az angyalok is, mi történik a Földön. Mert Isten igazságosságát hivatott-rendeltetett bemutatni minden. Ennek csak rész-szereplői vagyunk. De nem mellékszereplői. Pld. Zsolt. 50:1-6;Zsolt.40:1-;8-11, de a zsoltárokat olvasva igazán látható Isten mindenhatósága és az ember elbukott állapota közti kapcsolat.
Igazából egy hívő számára lesz félelmetesen igaz Isten Igéje, Isten valósága, és lesz úrrá rajta az Istenfélelem. Ettől kezdve, hogy kegyelmét elnyertük, türelme idején - mert számomra egyértelmű, hogy a kettő egyet jelent, - az a dolgunk, hogy mind jobban megismerjük Őt és megerősödjünk Benne.
Nekem épp az a bajom, hogy hagyom hatni magamra azokat a lágyító, Isten haragjával nem számoló, a bűnt elnéző igehirdetéseket, ami értelmetlenné teszi minden eddigi szenvedésem az Úrért. Hiszen a világ azért kezdett gyűlölni minket, mert nem maradtunk olyanok, mint ő. Elkezdtünk radikálisan élni, a bűnt bűnnek nevezni, és hálásan élni Istennek. De ha lehet (?) vallásosan is üdvözülni, akkor minek szentségben élni, ugyebár?... stb. Hosszú lenne a megjegyzés, inkább abbahagyom.

Takacs Janos írta...

Az angol verzio:
Oscar Cullmann (luthernus)
Lelek halhatatlnsaga vagy a test feltamadasa?"
Preface of the book "No other publication of mine has provoked such enthusiasm or such violent hostility. Exegesis has been the basis of this study, and so far, no critic of a wide variety of kinds has attempted to refute me by exegesis."
a szerzo szerint: Egyetlen irasa sem valtott ki ilyen lelkesedest, sem ilyen ellensegeskedest.
http://www.religion-online.org/showbook.asp?title=1115

Takacs Janos írta...

Kedves Katalin,
A konyv szerzoje Oscar Cullman, eminens szemelyiseg:
Oscar Cullmann, D.Th, D.D., was Professor of the Theological Faculty of the University of Basel and of the Sorbonne in Paris. The present work is the translation of a study already published in Switzerland, (Mélanges offerts à KARL BARTH à l’occasion de ses 70 ans [pubi. by Reinhardt, Bâle, 1956][Theologische Zeitschrift, N. 2, pp. 126ff]. See also Verbum Caro [1956], pp. 58ff.) of which a summary has appeared in various French periodicals.
A konyv megjelent romanul is, a Herald kiadonal, 2007. A roman blogoszferaban bemuttattak.
https://dyobodiu.wordpress.com/2011/01/10/nemurirea-sufletului/
Isten tokeletes, ezert az itelete igazsagos kell legyen. Semmi igazsagot nem latok az orok szenvedes tanaban. A halalt halalnak latom, megsemmisulesnek.
Tobb jel is arra mutat, hogy az eredeti Biblia nem tamogatja az orok kin nezetet, kiveve az olyan reszeket amelyek valamikor nem kepeztek az eredeti irasokat. A mai, dogmasan felhigitott Mate 10:18 felol mar leirtam a velemenyem. Sem Lukacs doktor sem Jusztin Martir nem vallja a mai valtozatot. Ket tanut pedig komolyan kell venni a Biblia szerint. Komoly cafolatot nem kaptam. Es nem is fogok kapni. Mert ilyen nincs. A lelek halando, a Biblia szerint. Az Ur Jezus is a lelket adta valtsagul. marpedig amit odaadsz valakinek, nem tarthatod meg. Ennek megertese udvkerdes. Ha az Ur Jezus nem adta oda a lelket valtsagul, hanem megtartotta, akkor nem halt meg csak testileg, ha pedig nem halt meg csak testileg, akkor hiaba minden, mivel o arra hivatott, hogy a lelket adja valtsagul:
Valamint az embernek Fia nem azért jött, hogy néki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és adja az ő lelketét (pneuma) váltságul sokakért. (Mate 20:28). A regi "Hiszekegy" amit keletrol kuldtek Romaba a IV szazadban, nem tartalmazza "alaszallt a pokolra", hanem csak ennyit: "megfeszitettek, meghala, harmadnapon halottaibol feltamada, felmene a mennyekbe". Ebbol is kiderul, hogy alattomos lelkek es kezek inteztek el a korai szerzok irasait es a Bibliat ugy, hogy ezek az o malmukra hajtsak a vizet. A meghamisitott szovegek egyben ellentmondasosak is, mivel ezek szerint az Ur Jezus halala utan nem a pokolban volt, vanem a bankodo tolvajjal az egi paradicsomban. Nos, az egi paradicsomban nem lehetett a Janos 20:17 alapjan, a Lukacsban is egy idegen lelek es kez altal elkorcsositott szoveggel talalkozunk:
Monda néki Jézus: Ne illess engem; mert nem mentem még fel az én Atyámhoz; hanem menj az én atyámfiaihoz és mondd nékik: Felmegyek az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, és az én Istenemhez, és a ti Istenetekhez.
Vegezetul ki merem jelenteni a Daniel 12:2 es a Janos 5:28,29 alapjan, hogy a gazdag es a szegeny Lazar esete idegen szoveg, amely nem kepezte reszet az eredeti Lukacs Evangeliumnak.
Hear ye, hear ye, all you biblereader people!
Hamisitasokkal nem jutunk be Isten orszagaba. Ki gondolna, hogy a keskeny ut ennyire jaratlan. Az udvozultek nagyon kevesek lehetnek, ezert is az a rettenetesnek tuno hosszu ido amig a kello szam beerik. Ha mindez bolondsag amit irtam, hat akkor inkabb bolond legyek a vilag szemeben, mint bolond safar Isten szemeben.

Takacs Janos írta...

UI. Ket hibam miatt felhivom a figyelmet
http://aupv.blogspot.ro/2014/11/re-valasz-naszta-katalinnak.html

Névtelen írta...

Zsotza írta: ''Nem tudom,hogy a
keményvonalas kálvinista
keresztények
hogy egyeztetik össze az általuk
vallott predesztinációt
a Bibliából megismerhető Isteni
Agapé-szeretettel?''
Kedves Zsotza, kérdezted már ezt egy kálvinistától is?

Nászta Kati írta...

Kedves János,
nem győztél meg.
Szabados Ádám blogjában a pokol kérdéséről KGy egyik hosszabb lélegzetű hozzászólása sokkal jobban megvilágítja az igazságot. Ide nem tudom bemásolni terjedelme miatt.
Az jutott eszembe a bejegyzésedet olvasva, hogy ha valóban lennének olyan igerészek a Bibliában, amik nem odavalók, akkor arra sem lenne garancia, hogy igaz a könyv.
Az itteni első bejegyzésemben arra kívántam felhívni a figyelmet, hogy ami a kereszten történt, és azután az Úr Jézus minden szavát, az egész ószövetséget IGAZOLJA kétségbevonhatatlanul. És az Új szövetséget is. Nincs jogunk megkérdőjelezni Isten egyetlen kijelentését sem. Ez pedig a teljes írás, ami Istentől ihletett.

Zsolt Kovács írta...

Kedves ...Névtelen !


Igen, voltak beszélgetéseim kálvinista Testvérekkel a pokol (szószerinti) értelmezéséről, és Isten Agapé szeretetéről. Én úgy értettem a válaszaikat, hogy Isten nem mindenkit váltott meg, csak a kiválasztottakért halt meg Krisztus.

Bár evvel én nem értek egyet,
de nem kétekedem még a legkemény-vonalasabb kálvinista tesó kereszténységét: fordítva sajnos már nem igazán "működik".

@-->>Több Olvasóhoz:

Az, hogy valaki nem szószerint értelmez valamit a Szentírásból, az nem csak azért lehetséges, mert nem fogadja el a Bibliát Isten Szavának, hanem abból az okból is lehetséges, hogy előfordul több Igeszakasz, amit lehetséges jelképesen is értelmezni pl.. Jézus teste és vére az Úrvacsorában, nők helyzete,és öltözködése a gyülekezetben, stb...

Persze nagy a kísértés, hogy tradicionális szempontok szerint szelektáljunk az Igék között,hogy mely Bibliaverseket szabad CSAK szószerint / betű szerint értelmezni, és melyeket szabad jelképesen.

Nászta Kati írta...

Nagyon szerethető vagy Zsolt, amikor így kitárod a szíved. Arra gondoltam, hogy úgy érezheted, nem szeretnek eléggé. Azt hiszem, én nagyon szeretlek, mert engeded, hogy beléd lásson picit az ember. De Istennél jobban biztos nem tudlak szeretni. És egyikünk sem. Mindig ez van, mikor nem értünk valamit Istenből, azt gondoljuk, nem szeret minket eléggé, ha meghagy bennünket éppen akkori tudatlanságunkban. Miközben mindenki olyan okosakat mond. Biblikusakat. Én úgy vagyok vele mint József Attila, hogy már százezer éve nézem, amit meglátok hirtelen. Isten dolgaiból. Istenből. Néha úgy tűnik, Isten mindent megtett, elment és itt hagyott bennünket árván... De nem hagyott vigasztalás nélkül, és Vigasztaló nélkül sem. Aki, Ő a Szent Lélek, Szent Pneuma, Szellem, elvezet Isten minden kijelentéséhez minket. És nem biztos, hogy mindent meg fogunk érteni belőle. De annyit, amennyire szükségünk van, biztosan.
Valahogy fontos nekem, hogy tudd: akármit is gondolsz a pokollal kapcsolatban az Igéről, a testvérem vagy az Úrban.

Zsolt Kovács írta...

@-->> Nászta Kati:

Nem haragudtam volna, ha teológiai okok miatt Te, vagy bárki más törölt volna a Facebook-ismerőseik közül.
Több,mint valószínű, hogy (jó)néhány tesó számára vállalhatatlan vagyok, de sok ex-JT sorstárs számára is: nekik túlságosan "Bibliás" vagyok.


Mi,akik benne voltunk a keresztény fórum-világban, már nem lepődhetünk meg semmin sem.

Nagyon sokat jelentenek bátorító Soraid: köszönöm!